Regi-Robo: automatyczny system w pełni zastępujący sklepowego kasjera

Podczas gdy w USA pracownicy sieci McDonald’s domagają się podwyżek, w Japonii rozwija się automatyka sprzedaży. Bezobsługowy system rozpoznaje towary, przyjmuje płatności i pakuje zakupy. Czy to początek końca zawodu kasjera?

  1. Jakie marki stworzyły Regi-Robo?
  2. Gdzie testowano nową technologię?
  3. Jak przystosowano do niej sklepowe towary?
  4. Czy płatności ograniczono do bezgotówkowych?

Sklepowa innowacja wspierana przez rząd

O zawodach zagrożonych ekspansją robotyki słyszymy coraz częściej, co przy obecnym tempie rozwoju nie powinno już dziwić. Tym razem przyczyną nie jest jednak kolejny przełom w badaniach nad sztuczną inteligencją, a innowacyjny pomysł na zautomatyzowanie procesów dostaw i sprzedaży. Za całą inicjatywę odpowiada Panasonic, ideę rozwijający wspólnie z marką Lawson.

Pomysł narodził się w Japonii, a więc jednym z państw najsilniej dotkniętych malejącym przyrostem naturalnym, a w konsekwencji kurczeniem się zasobów siły roboczej. Rozwiązaniem ma być zastępowanie ludzi maszynami, tym razem w zawodzie sklepowego sprzedawcy. Projekt Panasonica zyskał w tym cenne wsparcie japońskiego Ministerstwa Ekonomii, Handlu i Przemysłu.

Testowanie nowego rozwiązania rozpoczęto w jednym ze sklepów spożywczych Lawson w Osace. W dniach między 12.12.2016 – 20.02.1017 sprawdzono w nim działanie Regi-Robo – systemu pozwalającego błyskawicznie dokonać zakupów i płatności. Dwa tygodnie później publicznie zademonstrowano jego działanie, odnotowując pełen sukces.

Produkt oznaczony układem RFID.

Znana technologia w nowej roli

Kluczowym przygotowaniem do uruchomienia projektu okazało się dołączenie do każdego produktu w sklepie etykiety RFID (Radio-Frequency Identification). Niewielki układ zyskał dotąd wiele zastosowań – od zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w formie naklejek na płyty CD/DVD aż po wszelkiego rodzaju identyfikatory czy przepustki.

Wybrane w sklepie produkty trafiają do inteligentnego koszyka Smart Basket, który pozornie nie odróżnia się od klasycznych. Przy kasie należy odłożyć go w wyznaczone miejsce, gdzie jego dolna część otworzy się, a zakupy spadną wprost do przygotowanej torby. Zostają tam następnie zeskanowane, a na ekranie wyświetla się łączna kwota za towary.

Gdy tylko należność zostaje bezgotówkowo uregulowana, torba z produktami unosi się do góry, skąd odbiera ją klient. W tym samym czasie odbywa się również aktualizacja stanu magazynowego sklepu. Cały proces trwa krótką chwilę.

Zobacz również: USA chce wprowadzić podatek od robota

Zakupy z koszyka trafiły już do siatki, a po opłaceniu trafią do klienta.

Ekonomiczne korzyści i społeczne ryzyko

To nie jest pierwsza wspólna inicjatywa Panasonica i Lawsona: obie firmy nawiązały partnerstwo w roku 2013 i od tego czasu realizują „Blue Project”. Obejmuje on działania prozdrowotne, proekologiczne i teleinformatyczne, a w jego ramach w 1600 sklepach wymieniono lodówki i zamrażarki na modele bezfreonowe. Przyniosło to większą energooszczędność i mniejszą emisję dwutlenku węgla.

O wiele większe plany obie spółki wiążą z Regi-Robo. W przyszłości automatyzacja ma bowiem pójść jeszcze dalej: naklejki RFID dołączaliby do produktów ich producenci – tak jak dzisiaj kody kreskowe. Pozwoliłoby to na monitorowanie całych łańcuchów dostaw, a dzięki temu -ograniczenie rozmiarów nadprodukcji i marnowania żywności.

Dla konsumentów nie oznacza to wyłącznie błyskawicznej i komfortowej obsługi kasowej. Pociągnęłoby to za sobą także spore zwolnienia wśród sklepowych kasjerów, których wydajność nie może równać się z wydajnością maszyny. W kraju o fatalnej demografii nie musi to stanowić poważnego problemu, ale gdy ta sama technologia zawita np. do USA, wywoła społeczne trzęsienie ziemi.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

Big Jambox - czy takie rzeczy naprawdę komuś się podobają? Mikre, nie znaczy słabe - głośniki SoundScience Qb Lenovo ThinkPad X120e - tanio i ultramobilnie Acer Aspire V3-571 - test multimedialnej piętnastki Crackerzy z Chin złamali Siódemkę Samsung prezentuje – komputery All-in-One serii 7 [IFA 2012] Gadżetomania odpowiada: którego laptopa wybrać? Stabilna wersja Silverlight 3 już dostępna Nowe odtwarzacze marki Kenwood Zapomnij o Transformers, skoro jest Transmorphers... Asus UL20FT - propozycja laptopa na sierpień Gadżetowe rekordy Guinnessa

Popularne w tym tygodniu:

Avtek Micker Pro – zabawka i do tańca, i do… różańca Mars 2020. Łazik Perseverance w poszukiwaniu życia na Czerwonej Planecie Funkcja w telefonie, która popsuła mi humor. A najgorsze dopiero przed nami [Felieton] Ruszyła przedsprzedaż Samsunga Galaxy Note 20 – już od 4349 zł. Zamawiać już można w sklepie AB Foto - oficjalnego dystrybutora Samsunga.