Nowy, lekki Windows także dla urządzeń z procesorami ARM

Trwają prace nad dostarczeniem jednego, uniwersalnego systemu operacyjnego. Ma on kompensować niższą wydajność sprzętową i zapewniać pełną zgodność z aplikacjami x86. Kiedy możemy spodziewać się jego premiery?

  1. Skąd pochodzą informacje o planach Microsoftu?
  2. Na jakich urządzeniach ma działać zunifikowany Windows 10?
  3. Czy do przeprowadzania obliczeń będzie wykorzystywał chmurę?

Nie tylko PC i tablety

Microsoft zawsze mierzył wysoko i nie inaczej jest obecnie. Choć w segmencie komputerów PC jego system ma dominującą pozycję, a wyniki sprzedażowe konsoli ustępują wyłącznie Sony, gigant z Redmond nie był dotąd w stanie dostarczyć pełnoprawnego odpowiednika ani Androida, ani Chrome OS. Trwają jednak prace nad rozwiązaniem, które może to istotnie zmienić.

Jeszcze w grudniu Microsoft zaprezentował Windowsa 10 Enterprise, uruchomionego na urządzeniu z procesorem Snapdragon 820 i 4 GB RAM. System zachował pełną funkcjonalność i bez trudności uruchamiał aplikacje oparte na architekturze x86, w tym Adobe Photoshopa czy proste gry 3D. To jednak nie oddzielny system, a pierwszy krok w integracji z pozostałymi.

Opracowywane oprogramowanie ma rozwinąć dotychczas oferowany Microsoft Continuum, umożliwiający współdzielenie Windowsa 10 na komputerach PC i tabletach. Nie obejmuje on jednak urządzeń z mobilną odsłoną okienek, a ponadto HoloLens oraz Xboxa. Wciąż dysponują one własnymi, oddzielnie rozwijanymi i aktualizowanymi powłokami.

System i obliczenia w chmurze

Tworzenie pojedynczego i zunifikowanego rozwiązania dla wszystkich platform potwierdził Brad Sams na portalu Petri. Opracowywana przez Microsoft powłoka otrzymała nazwy „adaptive shell” oraz „CSHELL”. Wykorzystywać będzie ustandaryzowany framework, dostosowujący Windowsa 10 do wszystkich typów urządzeń, w tym komputerów PC, konsol i smartfonów.

Cshell (Cloud Shell) ma być połączony z Windows Store i frameworkiem UWP. Będzie również wykorzystywać ciągłe połączenie z chmurą i w ten sposób przekazywać treści poprzez platformę Microsoft Azure. Umożliwi to przeniesienie obliczeń na serwery i zapewni dodatkową przestrzeń dyskową.

Zobacz również: Lodówka, która sama zamawia jedzenie

Nieznane wymagania sprzętowe

Trudno obecnie wyrokować jakie szanse ma Microsoft na pomyślne wdrożenie swojej wizji. Z jednej strony pomysł i sposób realizacji zapowiadają korzystną dla użytkownika rewolucję w pracy na wielu typach urządzeń, zunifikowanych w obrębie jednego systemu operacyjnego.

Z drugiej strony nieprzypadkowy jest termin wdrażania uniwersalnej powłoki systemu. Wstępnie zaplanowana na jesień, nieprzypadkowo może mieć miejsce po premierach Snapdragona 835 oraz (zapewne) Surface Phone. Nie sposób więc wykluczyć, że dopiero tak wydajne smartfony będą stanowić minimum do płynnej pracy na mobilnej odsłonie Windowsa 10.

Sam Microsoft zachowuje dyplomatyczne milczenie, a o dalszych planach korporacji dowiemy się zapewne na konferencji Build 2017, która odbędzie się w dniach 10–12 maja w Seattle.

Źródło: petri.com, materiały prasowe, Microsoft

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

BDXL - są oficjalne specyfikacje Zszywacz Pac-Man TomTom sprzedał holenderskich kierowców Czy to jeszcze rower? Fred Flinstone byłby zachwycony! [wideo] Cube H100HD - gdy 720p to za mało Prezentacje ekranów 3D Trzy lata pracy w trzy minuty Safari 4 i czterokrotne przyspieszenie To przecież przeczy grawitacji! [wideo] Asus U44SG - cienias o dużych możliwościach Największe mistyfikacje w świecie techniki [cz. 1]: perpetuum mobile i Mechaniczny Turek Konkurencja dla iPoda