Oculus Medium: intuicyjne i precyzyjne modelowanie obiektów 3D w VR

Stworzenie trójwymiarowego modelu już wkrótce będzie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe oprogramowanie dla Oculusa umożliwia satysfakcjonującą zabawę sztuką dosłownie każdemu. W jaki sposób działa?

  1. Czy z Medium wymaga doświadczenia w modelowaniu 3D?
  2. W jaki sposób odbywa się obsługa programu?
  3. Jakimi narzędziami są tworzone obiekty?
  4. Kiedy i w jakiej cenie będzie można go kupić?

Sztuka nie tylko dla zaawansowanych

Medium to nadchodzące oprogramowanie Oculusa, które redefiniuje tworzenie trójwymiarowych obiektów i otwiera na nie zupełnie niedoświadczonych użytkowników. Do obsługi potrzebujemy wyłącznie headsetu, kontrolerów Touch i pomysłu na swoje dzieło. Szybki start zapewnia nam intuicyjna obsługa i szereg przewodników: podstawowy i zaawansowane.

Nowy program osiąga dwa zasadnicze cele: po pierwsze niweluje sztywny dotąd podział między kształtującymi realne obiekty rzeźbiarzami, a modelującymi w 3D grafikami. Po drugie, stworzone przez nas dzieła wcale nie muszą utknąć w przestrzeni wirtualnej – poza importem do profesjonalnych aplikacji do modelowania 3D możemy je po prostu wygenerować w drukarce 3D.

Rozbudowane narzędzia o intuicyjnej obsłudze

Po zapoznaniu się z podstawowym szkoleniem program pyta nas o dominującą rękę, aby ustalić w której będziemy trzymać „skrzynkę z narzędziami”, a którą rzeźbić i malować. Od tego momentu możemy już tworzyć, a umożliwia nam to zestaw ośmiu narzędzi.

Podstawowy pozwala na dodawanie i usuwanie materiału, z którego powstaje obiekt. Samodzielnie decydujemy jaka ma być wielkość i kształt dyszy (300 dostępnych fabrycznie) i tryb emisji surowca. W miejscach, gdzie pojawią się nierówności i zbyt ostre krawędzie, korzystamy z wygładzania. Z kolei tam, gdzie powinny się znaleźć – spłaszczania kształtu.

Do naszej dyspozycji są również narzędzia do ułatwionego tworzenia kształtów spiralnych, zwiększania lub zmniejszania objętości wybranych części obiektu oraz rozmazywania powierzchni „kciukiem”. Jeśli zaś wcześniej nie modyfikowaliśmy koloru surowca, w każdej chwili możemy zabrać się za malowanie modelu, wybierając tryb pędzla lub spray’u.

Zaawansowani twórcy docenią możliwości pracy na warstwach, dzięki której łatwiej będzie radzić sobie z wieloma obiektami w jednym projekcie. Wśród pozostałych funkcji warto wspomnieć także o trybie sceny (lustrzane odbicie projektu), rotacji (obrót obiektu podobnie jak na kole garncarskim) oraz reflektorach (modyfikacja warunków oświetlenia projektu).

Mikołajkowa premiera

Kolejne narzędzia wciąż są tworzone, choć już te zaimplementowane robią wrażenie. Potęgują je ukończone projekty zaproszonych do współpracy artystów i entuzjastów tej formy modelowania. Warto więc wyczekiwać premiery i finalnej wersji Medium. Zadebiutuje ona 6 grudnia wraz z kontrolerami Touch i przez ograniczony czas będzie do nich dodawana bezpłatnie.

Źródło: bloomberg.com, Oculus

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Wirtualna rzeczywistość:

Wirtualna rzeczywistość nie tylko dla grających. Razer czarnym koniem VR? Wirtualna rzeczywistość: tylko dla dorosłych? PEGI inaczej spojrzy na gry VR Samsung Gear VR: coraz bliżej premiery w Polsce! Google Daydream VR bez wsparcia nowych smartfonów Pixel 4 i Pixel 4 XL TechFlash - PornHub w VR, koncert AlunaGeorge w Minecrafcie i nowe Lego Star Wars z głosem Daisy Ridley VRGO: nietypowy kontroler VR HTC Vive z adapterem od Tpcast działają w pełni bezprzewodowo Mark Zuckerberg: 40% czasu spędzonego w VR poświęcimy na media społecznościowe ALICE VR - twórca polskiej przygodówki na OculusRift zdradza sekrety produkcji Próbowałem odpalić porno na goglach VR. Czułem się jak za czasów VHS-ów Gear VR - wirtualna rzeczywistość według Samsunga [kompendium wiedzy] Nokia Ozo: kamera VR... dla Hollywood?