„Quick, draw!”: sztuczna inteligencja ucząca się na rysunkach internautów

Było już rozpoznawanie zdjęć, pisma czy głosu, pora na naszą graficzną twórczość. Specjalny algorytm Google’a rozpoznaje nasze odręczne rysunki w czasie poniżej 20 sekund. W jaki sposób dokonuje tego tak szybko?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Z jakimi danymi sztuczna inteligencja porównuje nasz rysunek?
  2. Z ilu obiektów do narysowania składa się każde wyzwanie?
  3. Czy skuteczność algorytmu można uznać za wysoką?

Zaawansowana technologia z przymrużeniem oka

„Quick, draw!” to kolejna z serii inicjatyw Google’a, skupionych wokół funkcjonowania sztucznej inteligencji. Nieustannie dołączają do nich kolejne, oferujące nieznane dotąd możliwości zautomatyzowanego rozpoznawania i analizy obiektów, zdjęć czy fonii. Skupione są w projekcie o nazwie „A.I. Experiments” i udostępniane na dedykowanej stronie internetowej.

Najnowsza odsłona jest bez wątpienia najbardziej atrakcyjną dla odbiorcy, choć i za nią kryje się poważne naukowe wyzwanie związane z zaawansowanym algorytmem. W tym wypadku chodzi o sztuczną inteligencję sieci neuronowych, wykorzystującą uczenie maszynowe do przewidywania postępu tworzenia grafiki i kojarzenia jej ze wcześniej zapisanymi wzorcami.

Autorami „Quick, draw!” są Jonas Jongejan, Henry Rowley, Takashi Kawashima, Jongmin Kim i Nick Fox-Gieg, wspierani przez Google Creative Lab oraz zespół Data Arts. Stworzony przez nich algorytm mechanicznie uczy się rozpoznawać wizualizacje kilkuset pojęć. Dokonuje tego metodą prób i błędów, opierając się na wcześniejszych rysunkach internautów.

Szybki i przyjemny test naszej kreatywności

Od strony użytkownika wszystko jest proste, kolorowe i zachęcające do podjęcia ciekawego wyzwania. Wita nas prosta strona informująca o istocie projektu, a gdy naciśniemy przycisk rozpoczęcia zabawy, otrzymujemy do narysowania sześć różnych obiektów bądź fraz. Na każde z nich mamy jedynie 20 sekund, a zatem tworzymy szybko, prosto i jak najskuteczniej.

Po zakończeniu wyzwania mamy wgląd w podsumowanie, a w nim szczegóły na temat przebiegu. Możemy sprawdzić na jakich wcześniejszych rysunkach algorytm opierał swoje domysły, a także jakie obiekty przypominały mu nasze nieudane próby. Na tym etapie widać już, że znaczenie ma właściwie każda kreska, a także orientacja przedmiotu na „kartce”.

Bawić (nas) i uczyć (maszyny)

Skuteczność sztucznej inteligencji jest całkiem wysoka, a to zaledwie początki. Gra cieszy się niemałym zainteresowaniem wśród internautów, a każdy kolejny rysunek skróca czas potrzebny na odgadnięcie hasła, także w nowych „orientacjach” obrazu. Jeśli popularność „Quick, draw!” się utrzyma, algorytm powinien osiągnąć naprawdę imponującą precyzję.

Zobacz również: Studio PlayStation 5 highlight: PrzeGryw – premiera konsoli PS5

Strona projektu działa bez zarzutu tak na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Bez wątpienia uprzywilejowani są posiadacze m.in. rysików, a przede wszystkim kreatywnego myślenia. Praktyka pokazuje, że niekiedy wystarczy dwiema bądź trzema kreskami zasugerować popularny schemat rysowania hasła aby „Quick, draw!” bezbłędnie je odgadł. Powodzenia!

Źródło: materiały prasowe, Google

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

720p w telefonie Easy Glider – następca Segway WALKMAN S750 - czyli iPod killer Sony Hewlett Packard serwuje nam nowe laptopy Obudowa Lian Li Mini-ITX z zasilaczem z full ATX Najważniejsze nowe skróty klawiszowe w Windows 7 Co znaleziono w domu rosyjskiego generała policji? Kontroler konsoli Amazonu coś nam przypomina. I chyba nie jest aż tak bardzo wygodny USA idzie w stronę 3D. Nowe kanały Komórkomania: Hitachi zabiera się za mini LCD 960 x 540 pikseli Biała wstążka, zły znak 32 GB na gwizdku Sony

Popularne w tym tygodniu:

Zbudowali… latającą deskorolkę. Tak, to działa Chiny ujawniają prototyp pociągu kolei magnetycznej. Prędkość? 620 km na godzinę Latające samochody General Motors. Pobudzają wyobraźnię Włosi stworzyli samolot przeznaczony wyłącznie do transportu szczepionek na COVID-19 Przyczepione na grzyby. Rewolucyjne rzepy, które pozwolą robotom chodzić po ścianach Co to jest switch PoE i do czego służy?