Oculus Medium: intuicyjne i precyzyjne modelowanie obiektów 3D w VR

Stworzenie trójwymiarowego modelu już wkrótce będzie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe oprogramowanie dla Oculusa umożliwia satysfakcjonującą zabawę sztuką dosłownie każdemu. W jaki sposób działa?

  1. Czy z Medium wymaga doświadczenia w modelowaniu 3D?
  2. W jaki sposób odbywa się obsługa programu?
  3. Jakimi narzędziami są tworzone obiekty?
  4. Kiedy i w jakiej cenie będzie można go kupić?

Sztuka nie tylko dla zaawansowanych

Medium to nadchodzące oprogramowanie Oculusa, które redefiniuje tworzenie trójwymiarowych obiektów i otwiera na nie zupełnie niedoświadczonych użytkowników. Do obsługi potrzebujemy wyłącznie headsetu, kontrolerów Touch i pomysłu na swoje dzieło. Szybki start zapewnia nam intuicyjna obsługa i szereg przewodników: podstawowy i zaawansowane.

Nowy program osiąga dwa zasadnicze cele: po pierwsze niweluje sztywny dotąd podział między kształtującymi realne obiekty rzeźbiarzami, a modelującymi w 3D grafikami. Po drugie, stworzone przez nas dzieła wcale nie muszą utknąć w przestrzeni wirtualnej – poza importem do profesjonalnych aplikacji do modelowania 3D możemy je po prostu wygenerować w drukarce 3D.

[photo position="inside"]145686[/photo]

Rozbudowane narzędzia o intuicyjnej obsłudze

Po zapoznaniu się z podstawowym szkoleniem program pyta nas o dominującą rękę, aby ustalić w której będziemy trzymać „skrzynkę z narzędziami”, a którą rzeźbić i malować. Od tego momentu możemy już tworzyć, a umożliwia nam to zestaw ośmiu narzędzi.

Podstawowy pozwala na dodawanie i usuwanie materiału, z którego powstaje obiekt. Samodzielnie decydujemy jaka ma być wielkość i kształt dyszy (300 dostępnych fabrycznie) i tryb emisji surowca. W miejscach, gdzie pojawią się nierówności i zbyt ostre krawędzie, korzystamy z wygładzania. Z kolei tam, gdzie powinny się znaleźć – spłaszczania kształtu.

[photo position="wide_extra"]145689[/photo]

Do naszej dyspozycji są również narzędzia do ułatwionego tworzenia kształtów spiralnych, zwiększania lub zmniejszania objętości wybranych części obiektu oraz rozmazywania powierzchni „kciukiem”. Jeśli zaś wcześniej nie modyfikowaliśmy koloru surowca, w każdej chwili możemy zabrać się za malowanie modelu, wybierając tryb pędzla lub spray’u.

Zaawansowani twórcy docenią możliwości pracy na warstwach, dzięki której łatwiej będzie radzić sobie z wieloma obiektami w jednym projekcie. Wśród pozostałych funkcji warto wspomnieć także o trybie sceny (lustrzane odbicie projektu), rotacji (obrót obiektu podobnie jak na kole garncarskim) oraz reflektorach (modyfikacja warunków oświetlenia projektu).

[photo position="inside"]145690[/photo]

Mikołajkowa premiera

Kolejne narzędzia wciąż są tworzone, choć już te zaimplementowane robią wrażenie. Potęgują je ukończone projekty zaproszonych do współpracy artystów i entuzjastów tej formy modelowania. Warto więc wyczekiwać premiery i finalnej wersji Medium. Zadebiutuje ona 6 grudnia wraz z kontrolerami Touch i przez ograniczony czas będzie do nich dodawana bezpłatnie.

Źródło: bloomberg.com, Oculus

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Wirtualna rzeczywistość:

Project Alloy: bezprzewodowy headset VR z technologią Intel RealSense HTC Vive z adapterem od Tpcast działają w pełni bezprzewodowo Zotac VR Go: finalna wersja plecaka do VR z GeForcem GTX 1070 Dlodlo V1: kompaktowe gogle VR o wyglądzie okularów przeciwsłonecznych NZXT S340 Elite: ekskluzywna obudowa stworzona dla fanów VR Epson Moverio: okulary do rozszerzonej rzeczywistości jeszcze w tym roku Qualcomm Snapdragon VR820: rewolucyjny zestaw VR - nie potrzebuje komputera ani smartfona Alienware 17: flagowy laptop z kartami Pascal i Polaris gotowy do VR i gier w 4K Egzoszkielet Dexmo: zaawansowana rękawica to VR nowej generacji Mobilne karty graficzne NVidia Pascal: VR, FullHD i 4K nareszcie w zasięgu PlayStation VR, Oculus Rift czy może HTC Vive? Przetestowałem wszystkie i mam faworyta! Chernobyl VR to polski projekt, który zdobył rozgłos na całym świecie Nowe gogle VR Razera, OSVR HDK 2: niska cena, duże możliwości. To groźny konkurent dla Oculus Rift i HTC Vive Samsung Gear VR: wirtualna rzeczywistość zamiast bajki na dobranoc Porno VR: kto i w jaki sposób tworzy dźwięki do filmów? Illusion VR: poznajcie pierwszy kombinezon do wirtualnego seksu TechFlash - PornHub w VR, koncert AlunaGeorge w Minecrafcie i nowe Lego Star Wars z głosem Daisy Ridley Wszystko o Oculus Rift: cena, data premiery, wymagania techniczne, najlepsze gry Sposoby na chorobę symulatorową Najlepsze gry i aplikacje na Samsung Gear VR Jak uruchomiony przez Crytek program VR First zmieni branżę gier? Pytamy twórców Crysisa ALICE VR - twórca polskiej przygodówki na OculusRift zdradza sekrety produkcji Homido mini to niewielkie gogle VR, które zmieszczą się w kieszeni Elysium VR, polskie gogle wirtualnej rzeczywistości – test Gadżetomanii