„Quick, draw!”: sztuczna inteligencja ucząca się na rysunkach internautów

Było już rozpoznawanie zdjęć, pisma czy głosu, pora na naszą graficzną twórczość. Specjalny algorytm Google’a rozpoznaje nasze odręczne rysunki w czasie poniżej 20 sekund. W jaki sposób dokonuje tego tak szybko?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Z jakimi danymi sztuczna inteligencja porównuje nasz rysunek?
  2. Z ilu obiektów do narysowania składa się każde wyzwanie?
  3. Czy skuteczność algorytmu można uznać za wysoką?

Zaawansowana technologia z przymrużeniem oka

„Quick, draw!” to kolejna z serii inicjatyw Google’a, skupionych wokół funkcjonowania sztucznej inteligencji. Nieustannie dołączają do nich kolejne, oferujące nieznane dotąd możliwości zautomatyzowanego rozpoznawania i analizy obiektów, zdjęć czy fonii. Skupione są w projekcie o nazwie „A.I. Experiments” i udostępniane na dedykowanej stronie internetowej.

Najnowsza odsłona jest bez wątpienia najbardziej atrakcyjną dla odbiorcy, choć i za nią kryje się poważne naukowe wyzwanie związane z zaawansowanym algorytmem. W tym wypadku chodzi o sztuczną inteligencję sieci neuronowych, wykorzystującą uczenie maszynowe do przewidywania postępu tworzenia grafiki i kojarzenia jej ze wcześniej zapisanymi wzorcami.

Autorami „Quick, draw!” są Jonas Jongejan, Henry Rowley, Takashi Kawashima, Jongmin Kim i Nick Fox-Gieg, wspierani przez Google Creative Lab oraz zespół Data Arts. Stworzony przez nich algorytm mechanicznie uczy się rozpoznawać wizualizacje kilkuset pojęć. Dokonuje tego metodą prób i błędów, opierając się na wcześniejszych rysunkach internautów.

Szybki i przyjemny test naszej kreatywności

Od strony użytkownika wszystko jest proste, kolorowe i zachęcające do podjęcia ciekawego wyzwania. Wita nas prosta strona informująca o istocie projektu, a gdy naciśniemy przycisk rozpoczęcia zabawy, otrzymujemy do narysowania sześć różnych obiektów bądź fraz. Na każde z nich mamy jedynie 20 sekund, a zatem tworzymy szybko, prosto i jak najskuteczniej.

Po zakończeniu wyzwania mamy wgląd w podsumowanie, a w nim szczegóły na temat przebiegu. Możemy sprawdzić na jakich wcześniejszych rysunkach algorytm opierał swoje domysły, a także jakie obiekty przypominały mu nasze nieudane próby. Na tym etapie widać już, że znaczenie ma właściwie każda kreska, a także orientacja przedmiotu na „kartce”.

Bawić (nas) i uczyć (maszyny)

Skuteczność sztucznej inteligencji jest całkiem wysoka, a to zaledwie początki. Gra cieszy się niemałym zainteresowaniem wśród internautów, a każdy kolejny rysunek skróca czas potrzebny na odgadnięcie hasła, także w nowych „orientacjach” obrazu. Jeśli popularność „Quick, draw!” się utrzyma, algorytm powinien osiągnąć naprawdę imponującą precyzję.

Zobacz również: Test: Hero GoPro

Strona projektu działa bez zarzutu tak na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Bez wątpienia uprzywilejowani są posiadacze m.in. rysików, a przede wszystkim kreatywnego myślenia. Praktyka pokazuje, że niekiedy wystarczy dwiema bądź trzema kreskami zasugerować popularny schemat rysowania hasła aby „Quick, draw!” bezbłędnie je odgadł. Powodzenia!

Źródło: materiały prasowe, Google

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

Sprzedawca w sklepie komputerowym - zawód ograniczonego zaufania Broń, która nie zabija. Wojna przyszłości: wszystko zniszczone, żadnych zabitych 8 cudów techniki z lat 90. Napęd ZIP, robot AIBO i pager BlackBerry. Pamiętasz je? Jak powstaje smartfon? Jeśli poznacie prawdę, być może nigdy więcej go nie kupicie Xanadu - zapomniany przodek WWW. Kto naprawdę wymyślił hipertekst? Bezpowrotnie tracimy dane. Nic po nas nie zostanie – ostrzega wiceprezes Google’a V3 - mordercza stonoga Hitlera. Największe działo drugiej wojny testowano w Międzyzdrojach Nurkujące drony i łodzie jak statki kosmiczne. Niezwykły sprzęt do podróży pod wodą „Das Marsprojekt”. Marsjańska misja Wernhera von Brauna z 1952 roku Jak prasa pisała o Internecie w 1988 roku? Quiz Gadżetomanii: Kto to powiedział? Dopasuj cytaty do znanych postaci! Ernő Rubik, człowiek schowany za kostką Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Nietypowe zastosowania WD-40. Do czego można go wykorzystać? Jak oni podrabiają! Chińczycy skopiowali kuchenkę gazową Apple'a i... alpejski kurort Bałakława - tajna baza radzieckich okrętów podwodnych Niesamowity XC-120 Packplane: eksperymentalny samolot z lat 50. Kosmiczne technologie, których używamy na co dzień Tego używaliśmy przed internetem. Skazane na zapomnienie stare nośniki danych Cyfrowi aktorzy w filmach. Jak wyglądała droga od prostych modeli 3D do fotorealizmu? Jaki nóż wybrać? Najlepsze scyzoryki i foldery za 50, 100 i więcej złotych Tego się po Apple nie spodziewałeś. 13 nieznanych faktów Hatsune Miku: oto przyszłość muzyki. Ta Japonka zawsze będzie miała 16 lat Algorytm zabijania. Skynet istnieje i dzięki big data decyduje, kogo trzeba uśmiercić

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedawca w sklepie komputerowym - zawód ograniczonego zaufania Getac B300 – wodoodporny, niezniszczalny laptop Bang & Olufsen BeoSound Shape: modułowe głośniki za 16 tys. zł Lokalizator GPS W2: dziecięcy smartwatch z GPS-em i slotem SIM Dell UltraSharp UP3017Q: 30-calowy monitor OLED 4K